My blog about kayaking with an extra focus on Valleys Nordkapp and Anas Acuta kayaks.
Some outdoors life in Sweden and the places around the world I travel to. Reviews on outdoors gear with mostly kayaking stuff..
At the bottom of my blog you can find all my Youtube videos on my playlist "AllSeasonsKayaking"

Thursday 26 February 2015

Blåsig februaridag


 26:e februari och ledig dag. Enligt väderprognosen fanns det risk att solen skulle titta fram idag och att det inte skulle bli allt för mycket vind.
Dom fick delvis rätt. Solen kom fram några gånger, härligt, det var ett tag sedan sist. Men det blev bara blåsigare och blåsigare.

Starten gick vid Strömmersvik badplats vid Örssjön utanför Mellerud.

Då blåste det inte så mycket som bilden visar till höger.
 
Jag paddlade mot vinden söderut och med solen i ögonen (5 minuter!) fram till Gunvarby Kvarn där jag gick iland och tog en kopp kaffe. Medans jag stod där kom sjöns andra sjöfarare sakta förbi, en trollingbåt.
Härligt med kaffe då efter ca: en timmes paddlande. Jag förstår inte hur jag klarade mig innan jag köpte en Fjällräven Luhkka som är en underbar cape som jag nu under vintern har använt väldigt mycket. Otroligt skön att dra över huvudet utan att behöva ta av flytväst eller kapell när man bara tar en kortare bensträckare och lite kaffe. Den höll den kalla vinden utestängd.




 Men åter i min vackra kajak och fortsatt färd till längst ner i södra änden på sjön. Vid en strand såg jag de här vackra snödropparna.
Där i söder vände jag åter norrut och vinden hade då tagit i rejält. Minst 10 m/s och det blev en härlig surf tillbaka.
Två och en halv timma effektiv paddling och nästan två mil. Ett bra träningspass.

No comments:

Post a Comment