My blog about kayaking with an extra focus on Valleys Nordkapp and Anas Acuta kayaks.
Some outdoors life in Sweden and the places around the world I travel to. Reviews on outdoors gear with mostly kayaking stuff..
At the bottom of my blog you can find all my Youtube videos on my playlist "AllSeasonsKayaking"

Wednesday 6 November 2013

Tillverka en paddel. Del 1

En paddlingskamrat har gjort flera eskimåpaddlar och på hans blogg visas hans senaste tillskott och hur han gjorde. Detta har inspirerat mig och jag gör nu ett eget försök.
Jag har testat eskimåpaddel tidigare och inte varit riktigt förtjust i dem. Men skam den som ger sig, nu gör jag ett nytt försök med egentillverkad paddel. Dessutom ska det vara enklare att rolla med.


Jag hittade ritning på nätet hos Björn Thomasson och bestämde mig för en  som är en blandning av en Grönländsk paddel och en Alaskapaddel. Det blir ingen tjusig paddel utan en enkel funktionell. Blir den bra kommer jag att göra en mer avancerad.


Jag köpte en 27*90 granplanka och trälim för utomhusbruk. Sågade till en kontur av paddeln och gjorde två bitar för att få ett bredare handtag. Sedan fick det bli att limma inne där det är lite varmare.

Nu blir det till att vänta några dagar innan limmet torkat. Sedan slipa, slipa och slipa.

3 comments:

  1. Det ser ju kalas-bra ut. Har du tänkt göra en "rygg-ås" på ena sidan? Jag gjorde de första med en flat sida och baksidan (framåt) med rygg-ås.
    Mittenpartiet ligger på tjockleken ca 27-30mm * 35-40mm (jag har ganska små händer). Lycka till.

    ReplyDelete
  2. Se vuoi ti posso girare il progetto con cui io ho fatto le mie prime pagaie ....adesso sono a 30 circa ;-))

    ReplyDelete
  3. @ Trinakria. 30 paddles! Are you making for selling Trinakria? This is my first try. Normally I like to paddle with a big blade but will try this for rolling.

    @Stefan. En liten ryggås på båda sidor en liten bit ner på bladet. Funkar det inte går det att slipa bort på ena sidan så jag får en ren Alaska-paddle.

    ReplyDelete