My blog about kayaking with an extra focus on Valleys Nordkapp and Anas Acuta kayaks.
Some outdoors life in Sweden and the places around the world I travel to. Reviews on outdoors gear with mostly kayaking stuff..
At the bottom of my blog you can find all my Youtube videos on my playlist "AllSeasonsKayaking"

Saturday 11 April 2015

Dalslandspärlor

Gänget
Några av mina favoritställen i världen ligger i Dalsland. Det är Kroppefjäll och Yttre Bodane, båda naturreservat.

Den senaste veckan besökte jag båda. På lördagen gick jag och min familj en dryg mil på Kroppefjäll, det var jag, min yngste son och hans flickvän, mina fyra döttrar och min fru.
Spår

Vi gick ifrån parkeringsplatsen och slingan norrut mot Svingsjön där vi tog fika. Sedan var det söderut mot Ambolsbäcken och åter tillbaka till bilarna på stigen utefter Ambolssjön.





Ett vindskydd på en udde i Stora Husemadtjärnet verkade spännande men det får vi utforska en annan gång.



Lisa och myrstack



Fjälltall
Till vänster är en av de många torra fjälltallar som finns på "Fjället". Den här med utsikt över Svingsjön.

Till höger står Lisa vid en jättemyrstack som rapporterades att 1999 vara fyra meter bred och tre och en halv meter hög. Den är säkert lika hög fortfarande.







Vid Svingsjön


Några dagar tidigare var jag och paddlade vid Yttre Bodane. Jag tog en tur runt nästan hela "vattendelen" av reservatet. Bilderna visar hur olika de fina lederna kan se ut i området.
Spår

Längs med fastlandet

Längst ut med Kinnekulle i horisonten

Sjökortet är med


Lagun på Källsöholmarna

No comments:

Post a Comment