My blog about kayaking with an extra focus on Valleys Nordkapp and Anas Acuta kayaks.
Some outdoors life in Sweden and the places around the world I travel to. Reviews on outdoors gear with mostly kayaking stuff..
At the bottom of my blog you can find all my Youtube videos on my playlist "AllSeasonsKayaking"

Monday 6 April 2015

Påskpaddling


Stora Aspön, vår lunchplats
 

Långfredagen


Dagen bjöd på ett fantastiskt väder och följde med några kamrater ut på Vättern och paddlade. Vi startade vid Olshammar i Askersunds kommun i norra Vättern.

Mycket trevligt sällskap. Vi startade 10 stycken ifrån Aspa brygga och ytterliggare två stycken mötte senare upp på vägen.

Vy över Vättern


Det var helt stilla väder nästan hela tiden och fina platser att ta upp kajakerna på för fika och lunch.

Jag lånade ut en av mina kajaker till Frida som fixade lunch åt mig i stället. Mycket gott. Lätt att låna ut kajaker då man får betalt med god mat.



GPS track
Det blev en tur på 15-16 kilometer och soligt i början innan det kom in lite moln. Några snöflingor syntes i luften då vi tog lunchrast, typiskt aprilväder med andra ord.
Synd att det är ganska långt att köra till Vättern, annars hade jag nog varit där oftare. Nu är det väl uppe i norra delen som det finns lite skärgård som det är finast att paddla  men jag kan nog tänka mig att paddla på andra ställen i det klara vattnet.


Annandag påsk

Halleberg
Inga fartyg på Vänern under helgen fram till natten på måndag då jag körde "Prima Lady" till Karlstad. Åter tillbaka i Vänersborg på morgonen men för sent att hänga med några kamrater att paddla vid Spiken. Jag sov ett par timmar och körde sedan till Nordkroken utanför Vargön och satte i kajaken.

Då jag som barn bodde i Vargön några år har jag länge velat paddla därifrån och runt Halleberg ut till Vänersnäs.

Lite tråkig kust på ett sätt utan öar men en häftig platå som reser sig 90 meter över Vänerns vatten.
Kul att paddla alldeles nedanför de branta stupen.
Häftig högplatå att paddla utefter. Halleberg.

 Längst ut rundar man Hellesnipen, 89 meter över Vänern. En vacker utsiktsplats där jag hör röster ifrån.
När jag till slut landstiger vid den fina badplatsen Gardesanna har det börjat blåsa lite. Men jag hittar en fin glänta en bit i från stranden med en solig backe i lä.
En vacker trädsvamp och flitiga myror

Jag äter lite medhavd lunch och studerar myrorna som verkar vårstäda vid ett gammalt nedfallet träd.

Hemvägen bjuder på motvind som skata ökar. Det är faktiskt riktigt kul att äntligen få lite sjö efter att hela vintern bara ha paddlat i plattvatten.

Ytterligare en dag med ca: 15 km paddling.

Det har varit en mycket lyckat påsk både hemma och ute i kajaken.




No comments:

Post a Comment