My blog about kayaking with an extra focus on Valleys Nordkapp and Anas Acuta kayaks.
Some outdoors life in Sweden and the places around the world I travel to. Reviews on outdoors gear with mostly kayaking stuff..
At the bottom of my blog you can find all my Youtube videos on my playlist "AllSeasonsKayaking"

Sunday 12 April 2015

Vilodag

Före vaxning

Svart bilvax
Idag blåste det rejält och jag beslutade att vårfixa kajaken. Den har efter två år fått mer än ett litet skrapmärke under. Minst sagt.
Då jag paddlar mest i Vänern så blir det att jag kör på en och annan sten, det är mycket gott om dom i Vänern. Jag skulle vilja säga att min svarta kajak nu såg rent bedrövlig ut. En paddelkompis kom med tipset att vaxa med svart bilvax, jag viste inte ens att det fanns! Det var en dyr tub som inhandlades men den gjorde nästan ett litet underverk.
Efter vaxning




Som ni ser blev resultatet väldigt bra. Det finns fortfarande massor med revor som syns men inte alls lika mycket som förut. Det är inga djupa skador i gelcoaten så att jag behöver inte fylla i någon sådan och det är dessutom svårt då större delen av botten har små repor.
Tvättade kajaken utvändigt och invändigt. Vaxade, kollade linor och skädda samt smörjde luckor med silikon.
Vårstädad

Nu efter snart två år som ägare av en Valley Nordkapp har jag kommit fram till följande:

Positivt:
  • Mycket bra kvalitet
  • Bra säte, vaddering som lätt går att ta loss
  • Ganska lättstyrd trots att den är kursstabil
  • Hyffsat stabil, särskilt i hög sjö
  • Bra utplacerade däckslinor
  • Keelstrip (beställde det extra vid tillverkning, ska inte ha någon kajak utan)
  • Svart färg. Mycket snyggt tycker jag själv
  • Bra med packningsutrymme
  • Täta luckor
  • Bra skedda kontroll och bra skedda (behöver sällan använda den)
  • Bra att rolla med
Negativt:
  • Svart färg. Alla små repor syns
  • Finns inget "slutläge" då man kantrar
  • Inte lika lättsvängd vid kantring som Anas Acuta (Valley)
  • Saknar liten lucka för om sittbrunnen
  • Känns lite tung (23,5 kg, vilket är normalt för en glasfiber kajak i den storleken)
  • Kan vara svårt att stänga luckorna då det är kallt på vintern

Då den var ny

No comments:

Post a Comment