My blog about kayaking with an extra focus on Valleys Nordkapp and Anas Acuta kayaks.
Some outdoors life in Sweden and the places around the world I travel to. Reviews on outdoors gear with mostly kayaking stuff..
At the bottom of my blog you can find all my Youtube videos on my playlist "AllSeasonsKayaking"

Wednesday 1 April 2015

Träningspass

Jag kom hem klockan 4 på morgonen efter en lotsning. Några timmars sömn och sedan fick jag köra yngste sonen till en buss och upptäckte vilket fantastiskt väder det var ute. Det gick inte att lägga sig igen utan kajakgrejerna plockades i ordning och kajaken kom upp på biltaket.
Köpte mig en sallad att ha med som lunch och kokade en kanna kaffe.

Det fick bli en tur Sunnanå till Köpmannebro och tillbaka.

Högeholme
Bara några barn på lekparken i Sunnanå annars tomt på folk. Jag paddlade norrut och på vägen passerade jag Högeholme fyr som är nedlagt och borttagen ur sjökortet. Fysiskt står den kvar i alla fall. Jag vet att det har varit på tal att den ska tas bort men den är trevlig att ha som riktmärke när man paddlar, för båtarna behövs den knappast längre.

Vid Guttvik gick jag iland hos en kompis och tog min medhavda lunch.



Guttvik


Taget 2010. Fartyget "Alex Halling"
Jag fortsatte upp till Köpmannehamn där det är väldigt tomt då fartygen "Alex Halling" och "Elida" inte är kvar längre. "Alex Halling" är såld till Bengtsfors och "Elida" är mystiskt försvunnen någonstans! Troligen ligger hon på något djup i Dalbosjön.


Köpmannehamn idag.










Efter Köpmannebro var det raka vägen tillbaka till Sunnanå.
Där var det fortfarande lika tomt och nästan ingen har lagt i sin båt ännu. På sjön såg jag inte någon människa alls. Inga båtar eller kajaker. Rogivande.
Ett härligt träningspass på 3 timmars effektiv paddling med 6,1 km/timme i genomsnittligt tempo. En timmas lunchrast hos min kompis och hans fru hann jag ju också med.

Sunnanå 1:e april 2015
 

No comments:

Post a Comment