My blog about kayaking with an extra focus on Valleys Nordkapp and Anas Acuta kayaks.
Some outdoors life in Sweden and the places around the world I travel to. Reviews on outdoors gear with mostly kayaking stuff..
At the bottom of my blog you can find all my Youtube videos on my playlist "AllSeasonsKayaking"

Wednesday 22 April 2015

Väderöarna

Fint väder var på gång och det hade blivit ledig vecka så det fick bli en lite längre paddling. Jag följde med en kompis, Christer, på en tur ifrån Hamburgsund och över till Väderöarna och tillbaka.
Tarp
Vi paddlade tisdag eftermiddag ifrån Hamnen i Hamburgsund upp genom skärgården till Långeskär där vi stannade över natten. Christer satte upp sitt tält och jag satte upp min tarp. Inga träd så långt ögat kunde nå så det blev ingen hammock den här gången.
Kvällen avslutades med att se  på en fantastisk solnedgång.
Solnedgång 21 april

Jag var uppe ganska tidigt efter att ha sovit gott en kylig natt. Tog en promenad, kokade kaffe och lite gröt. Efter ett dag dök även Christer upp.
Vi hade dagen innan bestämt att paddla söderöver längs öarna utanför Hamburgsund men då vi såg hur fint vädret var tog vi beslutet att paddla över till Väderöarna i stället. Efter en dryg timme i nästa stilla hav nådde vi Storö-Ramnö på Väderöarna. Där blev vi bjudna på kaffe i kafét och satt och njöt av solen en stund.
Överfart över Väderöfjorden
Storö-Ramnö, Väderöarna
Just så!
Åter iväg söderut till Hamnerö och in i en vacker liten vik där det ligger två stugor där det går att ta skydd. Återigen ut i kajakerna och över Väderöfjorden till Vedholmen där det var dags att fixa lite mat. Det hade börjat blåsa lite men medvind så överfarten gick på en timme blankt.







Det hade blivit eftermiddag och tid att dra sig tillbaka till Hamburgsund. Det känns i ansiktet nu att jag varit ute i den starka vårsolen i kajaken. Härlig känsla men med lite solskydd har jag klarat mig från att bränna mig.

Tack Christer för en mycket trevlig tur och bra guidning.
Lotsutkiken på Väderöarna
Christer

Jag

Under kajaken

Hamnerö

No comments:

Post a Comment